№24/2013

Завантажити збірник одним файлом

ДО ПИТАННЯ МЕТОДОЛОГІЇ КОГНІТИВНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

С. Д. Максименко, І. Д. Пасічник

У статті вказано, що когнітивна психологія як порівняно новий напрям в Україні потребує не лише прикладних розробок, а й досліджень фундаментального плану, зокрема спрямованих на теоретико-мето- дологічне осмислення психологічної практики, розробку системи категорій і понять когнітивної психоло- гії, теоретичних концепцій. Автори охарактеризували особливості методології когнітивної психології в контексті принципів та методів наукового пізнання.

В статье указано, что когнитивная психология как относительно новое направление в Украине нуж- дается не только в прикладных разработках, но и исследованиях фундаментального плана, в том чис- ле направленных на теоретико-методологическое осмысление психологической практики, разработку системы категорий и понятий когнитивной психологии, теоретических концепций. Авторы охаракте- ризовали особенности методологии когнитивной психологии в контексте принципов и методов научного познания.

The article indicated that cognitive psychology is a relatively new area in Ukraine needs not only in application development, but also fundamental research plan, including those aimed at the theoretical and methodological understanding of psychological practice, the development of a system of categories and concepts of cognitive psychology, theoretical concepts. The authors described features of the methodology of cognitive psychology in the context of the principles and methods of scientific knowledge.

Ключові слова: когнітивна психологія, наукове пізнання, принципи та методи наукового дослідження.


ДИСКУРСИВНІ ЗАСОБИ САМОПРОЕКТУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ

Н. В. Чепелєва

Розглянуто проблеми самопроектування особистості в дискурсивному особистому та соціокультур- ному просторах. Показано, що здатність до самопроектування є показником зрілої особистості, яка осмислила себе, власний життєвий досвід, вибудувала на цій основі власний життєвий та особистісний проекти і здатна розвиватися у напрямі їх реалізації. Розглянуто основні дискурсивні засоби створення людиною особистого проекту – наративи, міфи та тезауруси, які покладаються особистістю в основу свого, саморозуміння саморозвитку та самопроектування.

Рассмотрены проблемы самопроектирования личности в дискурсивном личном и социальном про- странствах. Показано, что способность к самопроектированию является показателем зрелой личнос- ти, которая осмыслила себя, собственный жизненный опыт, выстроила на этой основе собственный жизненный и личностный проекты и способна развиваться в направлении их реализации. Рассмотрены основные дискурсивные средства создания человеком личного проекта – нарративы, мифы и тезаурусы, который личность кладет в основу своего самопонимания, саморазвития и самопроектирования.

Issues of personality self-design in the discursive personal and social spaces were examined. It is shown that the ability for self-design is an indicator of a mature personality that has comprehended itself, its life experience, and has therefore built up his/her life and personality design and is capable of developing itself towards the implementation of this design. Examined were the main discursive means of person›s forming of self-design, i.e. narrations, myths, and thesauruses, which the person sets as basis for his/her self-comprehension, selfdevelopment, and self-design.

Ключові слова: самопроектування, наратив, міф, тезаурус, особистісний проект, лейтмотив, міфо- проект.


ПСИХОЛОГІЧНА СТРУКТУРА ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ЗАСОБУ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ СТУДЕНТІВ

Е.М. Балашов

У статті проаналізовано теоретичні аспекти розвитку волонтерського руху. Визначено психологічну структуру волонтерської діяльності, яка включає основні види та чинники ефективності волонтерської діяльності.

В статье проанализировано теоретические аспекты развития волонтерского движения. Определено психологическую структуру волонтерской деятельности, которая включает основные виды и факторы эффективности волонтерской деятельности

Theoretical aspects of the development of volunteer activities have been analyzed in the article. The psychological structure of the volunteer activities which include the main kinds and factors of the effectiveness of the volunteer activities have been determined in the article.

Ключові слова: волонтер, волонтерська діяльність, міжнародна волонтерська програма, самореалі- зація студентів.


ВСТУП ДО ТЕОРІЇ МІМІЧНИХ МАСОК: ЗНАЧЕННЯ АФЕКТИВНО-КОГНІТИВНИХ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ

С. О. Біда

Сучасна психологія все більше схиляється до думки, що когнітивні та емоційні процеси знаходяться у тісному взаємозв’язку. У статті показаний їх взаємовплив у рамках запропонованої теорії мімічних масок, для якої вони мають першочергове значення. Мімічна експресія розглядається як результат уста- лення мімічних проявів певних емоцій під впливом когнітивних структур, що провокують ці емоції. Обґрун- товуються деякі теоретико-методологічні засади теорії мімічних масок з позицій системного підходу. Дається огляд процесів, які сприяють їх оформленню.

Современная психологическая наука всё больше приходит к мысли о том, что когнитивные и эмоциональные процессы тесно взаимосвязаны. В статье показано их взаимовлияние в рамках предложен- ной теории мимических масок, для которой они имеют первостепенное значение. Мимическая экспрессия рассматривается как результат закрепления мимических проявлений определённых эмоций под влиянием когнитивных структур, которые порождают эти эмоции. Обосновываются некоторые теоретико-ме- тодологические принципы теории мимических масок с позиций системного подхода. Приводится обзор процессов, которые способствуют их оформлению.

Contemporary psychology inclines to acknowledge cognitive and affective processes highly dependent on each other. This review shows their interference within the newly proposed mimic masks theory. Slow facial movements as facial expression are considered as a result of fixed expression of emotions arisen under the influence of cognitive structures that caused such emotions. Some methodological and theoretic principles are justified from the position of the system approach. A review of processes that contribute to the shaping of mimic masks is given as well.

Ключові слова: мімічні маски, емоції, особистісні властивості, досвід, психічна регуляція, психомо- торика.


ИСПОЛЬЗОВАНИЕ КОГНИТИВНОГО НАПРАВЛЕНИЯ ПРИ ОКАЗАНИИ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ

О. В. Бойко

Стаття присвячена вивченню проблеми використання когнітивного напрямку при наданні психологіч- ної допомоги.

Статья посвящена изучению прВ статье авторы рассматривают психодраму как средство развития концептуальной сферы билинг- вов, что понимается как множественные представления индивида об окружающей реальности. Овладе- ние английским языком как иностранным анализируется в контексте развития представления с помощью техник психодрамы.облемы использования когнитивного направления при оказании психо- логической помощи.

The article studies the problem of using cognitive areas in providing psychological assistance.

Ключові слова: когнітивні теорії, когніції, раціонально-емотивна терапія, когнітивна терапія, реаль- нісна терапія.\


КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ІНТЕГРАЛЬНА ТВОРЧА ЗДІБНІСТЬ: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ

Я. З. Василькевич

У статті подано теоретичний аналіз проблеми креативності як загальної здібності до творчості. Розглянуто різні підходи до розуміння креативності.

В статье представлен теоретический анализ проблемы креативности как общей способности к творчеству. Рассмотрены различные подходы к пониманию креативности.

In the article the theoretical analysis of problem of creativity as a general ability for creation is given. The different going to an understanding of creativity is considered.

Ключові слова: креативність, інтелект, загальна здібність, творчий процес.


РОЗВИТОК КОНЦЕПТУАЛЬНОЇ СИСТЕМИ БІЛІНГВІВ ЗАСОБАМИ ПСИХОДРАМИ

Г.Б. Гандзілевська, Т.М. Ширяєва

У статті автори розглядають психодраму як засіб розвитку концептуальної сфери білінгвів, яка ро- зуміється як сукупність уявлень індивіда про навколишню реальність. Оволодіння англійською мовою як іноземною аналізується у контексті розвитку уяви шляхом використання основних технік психодрами.

В статье авторы рассматривают психодраму как средство развития концептуальной сферы билинг- вов, что понимается как множественные представления индивида об окружающей реальности. Овладе- ние английским языком как иностранным анализируется в контексте развития представления с помощью техник психодрамы.

In the article psychodrama is viewed as a means of conceptual system development, which is considered as a numerous imaginations about the surrounding reality. English language acquisition as a foreign one is analysed in the context of imagination extension by means of psychodrama.

Ключові слова: психодрама, концептуальна система, уява, білінгвізм.


СУДЖЕННЯ ПРО ВІДЧУТТЯ ЗНАННЯ (FOKs): АНАЛІТИЧНІ ТА НЕАНАЛІТИЧНІ МЕТАПАМ’ЯТТЄВІ СУДЖЕННЯ ПРИ ТАКТИЛЬНОМУ РОЗПІЗНАВАННІ

В.О. Волошина, Т.А. Довгалюк

У статті викладено результати дослідження точності метапам’яттєвих суджень залежно від аналітичності\неаналітичності їх здійснення, а також визначення, чи є судження про відчуття знання (FOK) предикторами майбутньої продуктивності тактильного розпізнавання. Як підсумок, ми визначи- ли, що респонденти в загальному є невпевненими у майбутньому безпомилковому розпізнанні тактильних паттернів.

В статье изложены результаты исследования точности суждений метапамяти в зависимости от аналитичности\ неаналитичности их осуществления, а также определения, являются ли суждения о чув- ствах знания (FOK) предикторами будущей продуктивности тактильного распознавания. Как итог, мы определили, что респонденты в общем неуверенные в будущем безошибочном распознавании тактильных паттернов.

The present research is focused on participants’ metamemory monitoring, that is, their ability to judge whether an object would be correctly recognized or not via touch perception alone. The main purpose of our experiment was to observe whether metamemory accuracy is dependent on analytic and nonanalytic processes, and further to explore if the Feeling of knowing (FOK) judgments are predictors of future implicit haptic recognition performance. As a conclusion of the research, it can be assumed that people are generally underconfident in their ability to recognize an object haptically.

Ключові слова: точність метапам’яті, судження про відчуття знання (FOK), тактильне розпізнавання.


ТЕОРЕТИЧНІ ТА ЕМПІРИЧНІ ПРОБЛЕМИ ДОСЛІДЖЕННЯ КОГНІТИВНИХ СТИЛІВ

Н.М. Заболотна

У статті розглядаються особливості, функції та критерії виокремлення когнітивних стилів як інди- відуально-своєрідних способів переробки інформації про актуальне середовище. Простежуються напрями у дослідженні когнітивних стилів. Аналізуються теоретичні та емпіричні проблеми формування та роз- витку когнітивних стилів.

В статье рассматриваются особенности, функции и критерии вычленения когнитивных стилей, как индивидуально-своеобразных способах переработки информации о своем окружении. Прослеживаются направления в исследованиях когнитивных стилей. Анализируются теоретические и эмпирические основы проблемы формирования и развития когнитивных стилей.

The article discusses the features, functions and criteria for distinguishing cognitive styles as individual and unique ways of processing information about the actual environment. Directions in research of cognitive styles are considered in the article. Theoretical and empirical problems of formation and development of cognitive styles are analyzes.

Ключові слова: когнітивні стилі, пізнавальні стилі, когнітивні контролі.