№21/2012

Завантажити збірник одним файлом

РЕЛІГІЙНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ ЯК ОСНОВА ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО РОЗВИТКУ МОЛОДІ

Бадражан А. Г.

Стаття присвячена актуальній проблемі духовно-морального виховання молоді. Проаналізовано поняття “духовність” і “релі- гійність” з філософської, психологічної та релігійної точок зору, представлені результати проведеного опитування студентів ВНЗ

Статья посвящена актуальной проблеме духовно-мораль- ного воспитания молодежи. Проанализированы понятия “духо- вность” и “религиозность” с философской, психологической, религиозной точек зрения; представлены результаты проведен- ного опроса студентов ВНЗ.

This article is devoted to the urgent problem of the spiritual and moral education of youth. The notions “spirituality” and “religiousness” were analyzed from philosophical, psychological and religious points of view, the university students were interviewed and the results are presented.

Ключові слова: духовність, релігійність, релігійний рівень особистості, духовно-моральний розвиток молоді.


РОЛЬ ЦЕРКВИ ТА ГРОМАДСЬКИХ ІНСТИТУЦІЙ У СПРАВІ ОПІКИ ДІТЬМИ В ГАЛИЧИНІ НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Бежук О. М.

Досліджується приклад благодійницької опіки дітьми в Га- личині на початку ХХ століття, яка здійснювалася за сприяння греко-католицької церкви та громадських інституцій. Зроблено висновки про те, що така опіка містить цінний досвід для сього- дення у справі виховання здорового покоління українців.

Исследуется пример благотворительной опеки над детьми в Галичине в начале ХХ века, которая осуществлялась по содей- ствию греко-католической церкви и общественных институтов. Сделаны выводы о том, что такая опека содержит ценный опыт для настоящего в деле воспитания здорового поколения украинцев.

We study the example of charitable care for children in Galicia at the beginning of the twentieth century, which was carried out with assistance of the Greek Catholic Churche and public institutions. It is concluded that such care has valuable experience for today in the education of health Ukrainian generationс.

Ключові слова: греко-католицька церква, Митрополит Ан- дрей, товариства, благодійництво, опіка, національно-патріо- тичне виховання.


ДУХОВНА ПРОСВІТА МОЛОДІ НА ОСНОВІ ONLINE-ОСВІТИ

Вечканова Н.Ф.

У християнському гуманітарно-економічному відкритому університеті інформаційні та комунікаційні технології розвива- ються прискореними темпами, впроваджуючи в сучасне суспіль- ство нову інформаційну культуру. Активно займає своє місце у мережі Internet і система освіти, прагнучи ефективно здійсню- вати духовно-етичну освіту молоді.

В христианском гуманитарно-экономическом открытом уни- верситете информационные и коммуникационные технологии раз- виваются ускоренными темпами, внедряя в современное общество новую информационную культуру. Активно занимает свое место в сети Internet и система образования, стремясь эффективно со- вершать духовно-нравственное просвещение молодежи.

Over the past decades information and communication technologies are developing rapidly, forming new information culture in modern society. The system of education is also actively occupies its own place on the Internet, tending to perform the spiritual and moral enlightenment among the youth.

Ключові слова: духовно-етична освіта, online-освіта, хрис- тиянські дисципліни, духовність.


ЗВ’ЯЗОК ЗМІСТУ ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧО- НАУКОВОГО ЦИКЛУ Й ФІЛОСОФСЬКО- АКСІОЛОГІЧНИХ РЕФЛЕКСІЙ ШКОЛЯРІВ

Головін С., Горяйнов А.

У статті наголошується на основному моменті світогляду, що сконцентрований у питанні “Звідки я взявся?” Розглядаються методи еволюціонізму та креаціонізму, за допомогою яких дослі- джується це питання. Відстежено зміну освітніх програм у відпо- відь на вимоги дарвінізму, що вплинуло на світогляд ряду поколінь.

В статье отмечается основной момент мировоззрения, концентрируемый в вопросе “Откуда я взялся?” Рассматриваются методы эволюционизма и креационизма, с помощью которых ис- следуется этот вопрос. Отслежено изменение образовательных программ в ответ на требования дарвинизма, что повлияло на мировоззрение ряда поколений.

The article marked on the basic moment of world view, which concentrated on a first-ever question “From where I undertook?” The methods of evolutionism and creationism are examined, which probed this question. The change of the educational programs is watched in accordance with the requirements of Darwinism, what influenced the generations’ world view.

Ключові слова: світогляд, дарвінізм, державні навчальні програми, альтернатива


НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІ ЗАКЛАДИ УГКЦ ЯК ОСЕРЕДКИ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДОГО ПОКОЛІННЯ

Комар І.

У статті проаналізовано діяльність освітньо-виховних за- кладів Української греко-католицької церкви, які діяли у Галичині на початку ХХ ст. Доведено, що примонастирські школи, гім- назії, семінарії виховували громадян, свідомих своєї національно- культурної місії та завдань християнського життя.

В статье проанализирована деятельность заведений Укра- инской греко-католической церкви, действующие в Галичине в начале ХХ ст. Доказано, что примонастырские школы, гимна- зии, семинарии воспитывали граждан, осведомленных о своей национально-культурной миссии и христианской жизни.

The article has a complete analysis about the educational establishments of Ukrainian Greec-Catholic church, which were active in Galychyna in the beginning of the 20th century are proved to be the catholic schools and gymnasiums, seminaries were bringing up the generation which knew the destination of the government mission and the Christian life.

Ключові слова: виховання, навчання, школи, гімназії, чернечі організації, діти, молодь, Українська греко-католицька церква.


СТИЛІ БАТЬКІВСЬКОГО ВИХОВАННЯ ЯК ЧИННИК МОРАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКА

Корнілова В.В.

У статті охарактеризовано взаємозв’язок батьківсько-ди- тячих стосунків і стилю виховання з моральним розвитком ді- тей дошкільного віку. Зазначається, що провідна роль у мораль- ному розвитку дошкільників належить родині.

В статье охарактеризована взаимосвязь родительско-дет- ских отношений и стиля воспитания с моральным развитием детей дошкольного возраста. Указывается, что ведущая роль в моральном развитии дошкольников принадлежит семье.

The article is devoted to the parent-child relationship relationships and parenting style with moral development of preschool children. It’s indicated that the leading role in the moral development of preschoolers is owned by the family.

Ключові слова: дитина, родина, моральний розвиток, спілку- вання, батьки, стосунки, емоції, почуття, моральні переживан- ня, норми, поведінка.


ПРОЯВИ ДУХОВНОЇ СКЛАДОВОЇ ОСОБИСТОСТІ

Космачева Н. В.

У статті зроблено спробу розкрити суть духовної складо- вої суті людини на основі синтезу світського та християнського підходів. Проявами духовності можна вважати: причетність до загальнолюдських цінностей і народної духовної культури; прагнення істини, добра і краси; потребу в самопізнанні, само- вдосконаленні й самореалізації; сумління; творчість; здатність любити та приймати любов та ін.

В статье предпринята попытка раскрыть сущность духо- вной составляющей природы человека на основе синтеза свет- ского и христианского подходов. Проявлениями духовности можно считать: приобщённость к общечеловеческим ценнос- тям и народной духовной культуре; стремление к истине, добру и красоте; потребность в самопознании, самосовершенствова- нии и самореализации; совесть; творчество; способность лю- бить и принимать любовь и др.

The attempt to discover the essence of spiritual part of human nature on the basis of synthesis of secular and Christian approaches is undertaken in the article. Іt is possible to consider as spirituality displays: inclination to universal values and national spiritual culture; aspiration to true, good and beauty; requirement of self-knowledge, self-improvement and self-realization; conscientiousness; creativity; ability to love and accept love, etc.

Ключові слова: духовність, духовні цінності, духовне станов- лення особистості.


ВИКОРИСТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ АГІОГРАФІЇ У СИСТЕМІ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО СТАНОВЛЕННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

Лаппо В.В.

Стаття присвячена проблемі інтегрування української агіо- графічної спадщини в систему сучасного виховання. Спираючись на науковий доробок видатних вітчизняних педагогів, автор про- понує активізувати вивчення житій українських святих у кон- тексті навчального курсу “Християнська етика”.

Статья посвящена проблеме интегрирования украинского агиографического наследия в систему современного воспитания. Ссылаясь на научные труды знаменитых отечественных педаго- гов, автор предлагает активизировать изучение житий украин- ских святых в контексте учебного курса “Христианская этика”.

The article is devoted to the use of Ukrainian in the hagiography of modern education. The author reckons that it is written about the famous Ukrainian teachers. Therefore, the author proposes to study the life of Ukrainian saints on the lessons of “Christian ethics”.

Ключові слова: агіографія, житія святих, формування осо- бистості, моральні цінності, процес виховання, форми, методи, засоби виховання.


ЗМІ ЯК ЗАСІБ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ПІДЛІТКІВ

Лемко Г.І.

У статті розкрито вплив засобів масової інформації на духовно-моральний розвиток особистості підлітка та дослі- джено телевізійні уподобання дітей цього віку. Доведено необ- хідність протиставлення деструктивному впливу телебачення особистісно-творчої стратегії, базованої на загальнолюдських, зокрема, християнських морально-етичних цінностях.

В статье раскрыто влияние средств массовой информа- ции на духовно-нравственное развитие личности подростка и исследованы телевизионные предпочтения детей этого воз- раста. Доказана необходимость противопоставления деструк- тивному воздействию телевидения личностно-творческой стратегии, основанной на общечеловеческих, в частности, хрис- тианских морально-нравственных ценностях.

In the article the influence of media on spiritual and moral development of the teenager’s personalitу and studied adolescents’ TV preferences. The necessity of opposing the destructive impact of television personality and creative strategies based on universal, particularly Christian moral and ethical values.

Ключові слова: засоби масової інформації, телебачення, вплив, духовно-моральне виховання, підліток.


ДУХОВНО-МОРАЛЬНІ ЗАСАДИ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ НА ПОДІЛЛІ (В КІНЦІ ХІХ –НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ)

Мельник Ю.В.

У статті представлені деякі підходи до визначення духовно- моральних засад виховання дітей на Поділлі (в кінці ХІХ – на по- чатку ХХ століття). Це так звана система народних знань та тогочасна наукова парадигма.

В статье исследованы некоторые подходы к определению духовно-нравственных основ воспитания детей на Подолье (в конце XIX – начале ХХ века).Это так называемая система народных знаний и научная парадигма тех времён.

The article presents spiritual and moral principles in the upbringing process in Podilya. This is so-called folklore system and the scientific paradigm of that epoc.

Ключові слова: духовно-моральні засади, виховання дітей на Поділлі.\


ДУХОВНА ОСВІТА ДІВЧАТ У КРИМУ В КІНЦІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ.

Сєдова Т. М.

Стаття описує процес формування та розвитку духовної жі- ночої освіти в Криму наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття. Наводиться структура та організація навчального процесу в жі- ночих єпархіальних училищах. Описано принципи та підходи до морального виховання дівчат у духовних навчальних закладах в до- сліджуваний період. Виявлено ряд особливостей, які відрізняють єпархіальні жіночі училища від навчальних закладів інших типів.

В статье проанализирован процесс становления и развития духовного женского образования в Крыму в конце ХІХ – начале ХХ века. Приводится структура и организация учебного процесса в женских епархиальных училищах. Описаны принципы и подходы к моральному воспитанию девушек в духовных учебных заведениях в исследуемый период. Выявлен ряд черт, отличающих епархиальные женские училища от учебных заведений других видов.

In the article the process of foundation and development of women’s faith education in the Crimea in the end of the XIX-th – the beginning of the XXth centuries is described. The structure and organization of the curriculum in the faith schools for women is given. Principles and methods of the moral education in this period are described. A number of peculiarities of faith schools is also given.

Ключові слова: жіноча освіта, єпархія, духовність, навчаль- ний процес, організація, моральне виховання, духівництво, душе- опікунство.