№19/2012

Завантажити збірник одним файлом

Волошина В. О., Джонсон Ф.У., Каламаж Р. В.
Волошина В.О., аспірант, викладач кафедри психолого-педагогічних дисциплін, науковий співробітник Науково-дослідної лабораторії когнітивної психології Національного університету «Острозька академія». Джонсон Ф.У., доктор філософії, доцент кафедри психології Стокгольмського університету, завідувач Науково-дослідної лабораторії когнітивної психології Національного університету «Острозька академія». Каламаж Р.В., доктор психологічних наук, проректор з навчально-виховної роботи Національного університету «Острозька академія».

У даній статті здійснений огляд окремих видів метапам‘яттєвих суджень та когнітивних процесів, що лежать в їх основі. Автори зосереджують свою увагу на експериментальному вивченні суджень про легкість вивчення (EOL), миттєвих (iJOL)та відкладених суджень про вивчене (dJOL). У статті викладено результати експериментального дослідження когнітивних процесів, що є основою метапам’яттєвих суджень, з використанням наступних експериментальних змінних: обумовленість часом, прогностична валідність метапам’яттєвих суджень, внутрішньокореляційний зв'язок між метапам’яттєвими судженнями.

Метапам’яттєві судження та когнітивні процеси, що лежать в їх основі

ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ІДЕАЛЬНОГО ОБРАЗУ ОСОБИСТОСТІ У СУЧАСНІЙ ПСИХОЛОГІЇ

Александровська В. М.

У статті розглядається ідеальний образ та його взаємозв’язок з ідеальним, відокремлюється у філо- софії та науці дефініція ідеального і ідеального образу, прикладний характер та його соціальні функції, соціальна природа.

В статье рассматривается идеальный образ и его связь с идеальным, определение в философии и на- уке идеального и идеального образа, прикладной характер и его социальные функции и социокультурная природа.

This article considers ideal model and its relations to ideal, differ in the philosophy and science definition of the ideal and ideal of model, applied character and its social functions and social nature.

Ключові слова: ідея, ідеал, ідеальне, ідеальний образ

ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЯК ОБ’ЄКТ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО АНАЛІЗУ

Бандура Ю. Б.

У статті розглядаються проблеми неоднозначних поглядів на поняття “компетентність”. Визначено зміст професійної компетентності викладача іноземних мов вищих військових навчальних закладів (ВВНЗ) та її компонентів у психолого-педагогічних дослідженнях.

В статье рассматриваются проблемы неоднозначных взглядов на понятие “компетентность”. Определено содержание профессиональной компетентности преподавателя иностранных языков высших военных учебных заведений (ВВУЗ) и ее компонентов в психолого-педагогических исследованиях.

The article describes various views to the understanding of such notion as “competency”. The essence of professional competence of the teacher of foreign languages who work in the higher military educational establishments (VVUZ) and its components in psychology-pedagogical researches are defined.

Ключові слова: атрибуція успіху, інтернальний (екстернальний) тип особистості, програма розви- вального впливу, відповідальність.

РОЛЬ ЧИННИКА ЗАЦІКАВЛЕНОСТІ ТА РУХЛИВИХ ІГОР У ФОРМУВАННІ ПЕРВИННИХ НАВИЧОК ТЕХНІКИ ТЕНІСУ ТА ВІДЧУТТЯ М’ЯЧА У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Білюк С. П.

У зв’язку зі значним поширенням у світі зацікавленості до тенісу як унікальної форми прояву й удоско- налення особистості у спорті, у статті розглядаються особливості заохочення до гри дітей молодшого віку. У роботі обґрунтована необхідність удосконалення методики навчання відповідно до сучасних іннова- ційних технологій професійного та аматорського тенісу. Описана колишня радянська система тренувань, на основі висновків запропонована розроблена авторська методика занять гри міні-тенісу для дітей мо- лодшого шкільного віку із використанням нового інвентарю, що підвищує, на думку автора, ефективність засвоєння навичок гри та розвиває відчуття м’яча у дітей.

В связи со значительным расширением в мире интереса к теннису как уникальной форме проявления и усовершенствования личности в спорте, в статье рассматриваются особенности привлечения к игре детей младшего возраста. В работе обосновывается необходимость усовершенствования методики обу- чения в соответствии с современными инновационными технологиями профессионального и любительско- го тенниса. Автор, осуществляет описание бывшей советской системы тренировок, и на основе выводов предлагает разработанную авторскую методику занятий игры мини-теннису для детей младшего школь- ного возраста с использованием нового инвентаря, что повышает, по мнению автора, эффективность усвоения навыков игры и развивает чувство мяча в детей.

Considering the fact that the interest towards tennis as the unique ability to show oneself and improve personality in sport is gradually rising, the article examines peculiarities of encouragement for young people to play the game. In the paragraph was substantiated the necessity for improvement in teaching techniques according to modern innovative technologies for professional and amateur tennis. Author provides a description of the former Soviet system of training, and based on the findings of authors offer methods classes playing in mini-tennis for primary school children using new equipment that improves on the author’s opinion, the effectiveness of learning skills and develops a sense of playing ball in children.

Ключові слова: міні-теніс, інноваційні технології, рольова позиція тренера, відчуття м’яча.

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ У ФОРМУВАННІ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ МОРСЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Бобришева Н. М.

У статті розглядаються методи використання Інтернет-Ресурсів у формуванні комунікативної ком- петенції студентів морських спеціальностей.

В статье рассматриваются методы использования Интернет-Ресурсов для формирования коммуни- кативной компетенции студентов морских специальностей.

The author analyzes Internet resources that can be used for developing communicative competence of marine cadets.

Ключові слова: інформаційні технології, Інтернет-ресурси, комунікативна компетенція.

ЛЕКЦІЙНЕ ЗАНЯТТЯ У СИСТЕМІ ПРАВОВОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ЕКОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Будас А. П.

У статті аналізуються переваги і недоліки лекційної форми навчання, застосування проблемних тех- нологій у навчанні правознавства. Досліджуються шляхи удосконалення лекційних занять та пропону- ються методичні рекомендації щодо підготовки і проведення лекцій з правознавства для студентів еко- номічних спеціальностей. Приділяється увага особливостям і структурі проблемної лекції з паузами як ефективному засобу формування пізнавальної самостійності студентів на заняттях з правознавства.

В статье анализируются преимущества и недостатки лекционной формы обучения, применение проблемных технологий в обучении правоведения. Исследуются пути совершенствования лекционных за- нятий и предлагаются методические рекомендации по подготовке и проведению лекций по правоведению для студентов экономических специальностей. Уделяется внимание особенностям и структуре проблем- ной лекции с паузами как эффективному средству формирования познавательной самостоятельности студентов на занятиях по правоведению.

Advantages and disadvantages of lecturing form of education, the use of problematic technologies while teaching the science of law have been analyzed in the article. The author has been investigating the ways of improving the lectures and offers the methodological guide to the preparation and carrying out of the lectures on the science of law for the students majoring in economics. Peculiarities and structure of the problematic lecture with deliberately made pauses have been at the centre of our attention as an effective forming method of students’ self education while studying the science of law.

Ключові слова: лекція, традиційна лекція, інтерактивна лекція, проблемне питання, проблемна ситуація, лекція з паузами.

ПРОБЛЕМАТИЧНІСТЬ ВИЗНАЧЕННЯ СТРУКТУРИ АНГЛОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ У ПИСЕМНОМУ ПЕРЕКЛАДІ

Василенко Т. П.

У статті досліджується проблема визначення компонентного складу перекладацької компетенції, по- дається визначення і детальна характеристика складових англомовної лексичної перекладацької компе- тенції у писемному перекладі та її компонентів.

В статье исследуется проблематика определения компонентного состава переводческой компетен- ции, дается определение и детальная характеристика составных англоязычной лексической переводчес- кой компетенции в письменном переводе и ее компонентов.

In the article the problem of the component structure of the translation competence is investigated, the definition and the detailed description of the English lexical competence in the written translation and its components are given.

Ключові слова: писемний переклад, перекладацька компетенція, складові англомовної лексичної пере- кладацької компетенції у писемному перекладі.

СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ МОНІТОРИНГ ЯКОСТІ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Вербець В. В

У статті аналізуються теоретико-методологічні та організаційно-методичні проблеми створення та упровадження соціально-педагогічного моніторингу в навчально-виховний процес ВНЗ. Репрезенту- ються основні тенденції освітнього процесу, аналізуються основні проблеми, бар’єри та негаразди щодо реалізації інтелектуального потенціалу особистості в складних умовах сьогодення.

В статье анализируются теоретические, методологические, организационные и методические проблемы создания и внедрения социально-педагогического мониторинга в учебно-воспитательный про- цесс ВУЗ. Представляются основные тенденции образовательного процесса, анализируются основные проблемы, барьеры и трудности реализации интеллектуального потенциала индивида в сложных условиях действительности.

Theoretical and methodological as well as organizational problems of creating and implementing sociopedagogical monitoring in the educational process of higher educational institutions have been analyzed in the article. The major trends of educational process are represented; the main problems, obstacles and difficulties in order to implement the intellectual potential of the personality in difficult conditions nowadays have been analyzed.

Ключові слова: освіта, моніторинг, студентська молодь, професійно-кваліфікаційний портрет викла- дача, показники, параметри.

ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З КОРЕКЦІЇ КОГНІТИВНОГО РОЗВИТКУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Войцеховська О. В.

У статті розглянуто основні теоретичні положення корекційної роботи з когнітивного розвитку молодших школярів. Закцентовано увагу на технології предметно-орієнтованого тренінгу з урахуванням особливостей навчальної дисципліни, її змісту й методів викладання. Обґрунтовано зміст корекційної ро- боти з урахуванням співвідношення інваріантного іваріативного у когнітивному розвитку.

В статье рассмотрено основные теоретические положения коррекционной работы по когнитивному развитию младших школьников. Внимание акцентируется на технологии предметно-ориентированного тренинга с учетом особенностей учебной дисциплины, ее содержания и методов преподавания. Обосно- вано содержание коррекционной работы с учетом соотношения инвариантного и вариативного в когни- тивном развитии.

The article reviews the basic theoretical principles of corrective work on cognitive development of younger students. Is emphasized on the technology of object-oriented training in view for the discipline, its content and teaching methods. Economic substance corrective work considering the ratio of invariant ivariatyvnoho in cognitive development.

Ключові слова:технології розвиваючого навчання, розвиваючі роботи, навчальний розвиток, серіація, предметно-орієнтований тренінг, когнітивний розвиток.

ІНТЕРФЕРЕНЦІЯ ТА МЕТАПАМ’ЯТЬ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВ ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМАТИКИ

Волошина В. О.

У статті проведено теоретичний огляд найбільш дискурсивних питань досліджень пам’яті та метапам’яті в контексті інтерференційної теорії. Здійснено аналіз поняття інтерференції та виокрем- лені основні причини виникнення цього явища, обґрунтувавши що пам’ять та метапам’ять по-різному реагують на нього. Таким чином, коли люди перебувають в умовах інтерференції, їх пам’ять і метапам’ять зазнають невдачі, і вони не можуть контролювати процес запам’ятовування в правильному напрямку, оскільки вони не можуть передбачити вплив інтерференції на їх пам’ять об’єктивно. Запропоновано пер- спективні завдання майбутнього експериментального дослідження

В данной работе сделан теоретический обзор наиболее дискурсивных вопросов исследований памяти и метапамяти в контексте интерференционной теории. Проведён анализ понятия интерференции и выделены основные причины возникновения данного явления, сделав обоснование того, что память и метапамять по- разному реагируют на него. Таким образом, когда люди находятся в условиях интерференции, их память и метапамять терпят неудачу, и они не могут контролировать процесс запоминания в правильном направле- нии, поскольку они не могут предсказать влияние интерференции на их память объективно. Как итог этой статьи, автор предлагает перспективные цели будущего экспериментального исследования.

In the present paper, we made theoretical overview of the most discursive issues of memory and metamemory research with regard to interference theory. The authors conducted an analysis of the interference and highlighted the main causes of this phenomenon and to substantiate that memory and metamemory react differently to it. Thus, when people are under condition of interference, their memory and metamemory possibilities fail, and they cannot control the process of remembering in the correct way as they cannot predict the effect of interference on their memory objectively. As sum of this article, author proposes perspective aims of future experiment.

Ключові слова:пам’ять, інтерференція, метапам’ять, судження метапам’яті.

СТАВЛЕННЯ ДО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ З РІЗНИМИ ЗАХИСНИМИ МЕХАНІЗМАМИ ОСОБИСТОСТІ

Волошинська Л. В

У статті представлено результати емпіричного дослідження зв’язку захисних механізмів та ставлен- ня до здоров’я особистості. Показана роль механізмів психологічного захисту особистості у формуванні позитивного ставлення до здоров’я.

В статье представлены результаты эмпирического исследования связи защитных механизмов психо- логической защиты в формировании положительного отношения к здоровью.

In this article we present the results of an empirical study on the relationship of protective defense mechanisms in the formation of positive attitudes towards health.

Ключові слова: механізми психологічного захисту, ставлення до здоров’я.

ОСОБЛИВОСТІ ГОТОВНОСТІ ПІДЛІТКІВ ТА БЛИЗЬКИХ ДОРОСЛИХ ДО ПОВЕДІНКИ У КОНФЛІКТІ: СТРАТЕГІЇ Й ТАКТИКИ У МІЖПОКОЛІННОМУ ПОРІВНЯННІ

Галичанська А. В.

У статті розглянуто готовність підлітків та членів їх сімей до узгодженої або неузгодженої між- поколінної взаємодії. Поєднання тактик й стратегій конфліктної поведінки членів родини створює своєрідну спільну сімейну стратегію поведінки в конфлікті, яка, зберігаючи свою конфігурацію протягом три- валого часу, постає як сімейний стиль ведення неузгодженої конфліктної взаємодії.

Статья посвящена эмпирическому исследованию проблемы готовности подростков и членов их се- мей к согласованному межпоколенному взаимодействию. Совокупность тактик и стратегий конфлик- тного поведения членов семьи порождает своеобразную общую семейную стратегию поведения во вре- мя конфликта, которая сохраняя свою конфигурацию на протяжении длительного времени становится семейным стилем поведения несогласованного конфликтного взаимодействия.

The article contains methodological, and empirical research of the influence of family traditions on intergenerational relations character in “the teenager-close adults” system in families with different traditional experience. The author has revealed that conflictness among teenagers during interaction with a family members is realized through the prism of a teenage standard conflictness as a factor of formation of his/her personality in the interaction with adults, and also in a social situation of a teenager development which in the above-mentioned aspect determines this conflictness

Ключові слова: конфліктна ситуація, підлітки, сімейний стиль.