№22/2013
Завантажити збірник одним файлом
ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ОСОБИСТІСНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОБДАРОВАНИХ ПІДЛІТКІВ
Бояківська І. О.
У статті розглядаються психологічні характеристики обдарованих підлітків, які детермінують їх особистісне самовизначення. Пропонується схема, в якій відображаються соціальні чинники, особистісні, ціннісно-смислові та духовні (енергетичні) характеристики особистісного самовизначення.
В статье рассматриваются психологические характеристики одаренных подростков, детерми- нирующих их личностное самоопределение. Предлагается схема, в которой отражаются социальные факторы, личностные, ценностно-смысловые и духовные (энергетические) характеристики личностного самоопределения.
Examines the psychological characteristics of gifted adolescents determine their personal identity. Investigates the social factors, personal, value-meaning and spiritual (energy) characteristics of personal identity.
Ключові слова: особистісне самовизначення, обдарованість, підлітки, життєвий план, самореаліза- ція, самопізнання, психологічні детермінанти.
ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕЖИВАННЯ ЕМОЦІЙ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ АНАЛІЗУ НЕПРАВДИВОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Васюк К. М.
Стаття присвячена проблемі дослідження емоційної складової брехні, а також ставлення до неї на різних етапах аналізу неправдивої інформації. За допомогою опитувальних методів вивчаються розбіж- ності у поглядах на різні аспекти брехні, як власної, так і з боку навколишніх, а також порівнюються суб’єктивні уявлення про брехню з об’єктивно наявною схильністю говорити неправду. Експериментально вивчається емоційне ставлення до неправдивої інформації та деякі аспекти її розпізнання на прикладі навчальної ситуації у ВНЗ.
Статья посвящена проблеме исследования эмоциональной составляющей лжи, а также отношения к ней на различных этапах анализа ложной информации. С помощью опросных методов изучаются рас- хождения во взглядах на разные аспекты лжи, как собственной, так и со стороны окружающих, а также сравниваются субъективные представления о лжи с объективно существующей склонностью говорить неправду. Экспериментально изучается эмоциональное отношение к ложной информации и некоторые аспекты ее распознания на примере учебной ситуации в вузе.
The article is dedicated for the problem investigation of the emotion aspect of lie, and attitude to it on the different stages of analyzed of information. We have divergence of views on the various aspects of lies using polling methods. The lies can be as their own, and others. We compared the subjective ideas of lying with objective tendency to lie. It been studied experimentally the emotional relation to the false information, and some aspects of its recognition in the learning situation in the university.
Ключові слова: емоційна складова, неправдива інформація, обман, ставлення, схильність.
ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК КОНСТРУКТИВНОЇ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
Гагіна Н. В.
У статті висвітлюються методичні аспекти організації заняття англійської мови на основі навчаль- ної кооперації для формування навичок конструктивної міжособистісної взаємодії майбутніх менедже- рів. Автор наводить приклади інтерактивних завдань для формування навичок активного слухання, пере- конливої аргументації, ведення рівноправного діалогу і розвитку толерантності та емпатії.\
В статье рассматриваются методические аспекты организации занятия по английскому языку на основе учебной кооперации для формирования навыков конструктивного межличностного взаимодей- ствия будущих менеджеров. Автор приводит примеры интерактивных упражнений для формирования навыков активного слушания, убедительной аргументации, ведения равноправного диалога и развития толерантности и эмпатии
The article deals with some methodic aspects of organizing English lessons on the basis of educational cooperation to develop constructive interaction skills of future managers. The author gives examples of interactive exercises to form skills of active listening, persuasive argumentation, conducting equal dialogue and to develop tolerance and empathy.
Ключові слова: конструктивна взаємодія, формування навичок конструктивної взаємодії, коопера- тивне навчання, інтерактивні вправи.
РОЗВИТОК САМОСТІЙНОСТІ ОСОБИСТОСТІ, ЩО ПЕРЕЖИВАЄ КРИЗУ СЕРЕДИНИ ЖИТТЯ, ЗАСОБАМИ ПСИХОДРАМИ
Гандзілевська Г. Б., Левандовська М. Б.
У статті досліджується проблема розвитку самоцінності особистості, що переживає кризу середини життя. У зв’язку з цим проаналізовано особливості самоцінності особистості, що переживає кризу середнього віку; виокремлено напрямки роботи методу психодрами в контексті цієї проблеми
В статье исследуется проблема развития самоценности личности, переживающей кризис середины жизни. В связи с этим проанализированы особенности самоценности личности, переживающей кризис среднего возраста; выделены направления работы метода психодрамы в контексте данной проблемы.
The article deals with the issue of the development of self-realisation of the personality that deals with the crises of the mid-years. Thus the pecularities of the individual’s self-evaluation are highlighted. The problem is investagated from the perspective of psychodrama method.
Ключові слова: самоцінність; криза середини життя; психодрама; внутрішній критик.
ОСОБЛИВОСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНУ КРИЗ РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ В КОНТЕКСТІ НАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ (СИСТЕМНИЙ ПОГЛЯД)
Грищук М. М.
Автор статті розглядає провідні концептуальні положення наукової полеміки відомих вітчизняних та зарубіжних психологів про вплив різного перебігу криз на психічний розвиток людини.
Автор статьи анализирует основные концептуальные положения научной полемики отечественных и зарубежных психологов о различном воздействиии механизмов кризиса на формирование личности.
The author of the article looks upon the major conceptual provisions scientific debate famous domestic and foreign psychologists about the impact of different flows of crisis on the mental development of man.
Ключові слова: концептуальні положення наукової полеміки, психічний розвиток людини, криза, психологічна допомога.
СИСТЕМАТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ДІЛОВОЇ ГРИ ЯК НЕВІД’ЄМНОГО КОМПОНЕНТА ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
Дем’янчук Ю. І.
Стаття розглядає проблему активізації комунікативно-когнітивної діяльності студентів ВНЗ на прикладі ділових ігор. Для досягнення цієї мети вищі навчальні заклади України мають головним пріори- тетом усебічний розвиток майбутнього випускника. Навчання іноземної мови, за допомогою ділових ігор, передбачає створення сприятливих умов для творчого, активного саморозвитку студентів
Статья рассматривает проблему активизации коммуникативно-когнитивной деятельности студен- тов вузов на примере деловых игр. Для достижения этой цели высшие учебные заведения Украины имеют главным приоритетом всестороннее развитие будущего выпускника. Ообучение иностранному языку, с помощью деловых игр, предусматривает создание благоприятных условий для творческого, активного саморазвития студентов.
In this article the problem activation of communicative and cognitive activities of students in universities as an example of business games is considered. To achieve this goal, universities of Ukraine have main priority– Comprehensive development of future graduate. Learning of foreign language through business games, involves the creation of favorable conditions for creative, active self-development of students.
Ключові слова: Комунікативно-когнітивна діяльність, навчання іноземних мов для спеціальних цілей, ділові ігри, види навчальної діяльності.
ПРОЕКТНИЙ МЕТОД НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ
Демчук О. О.
У статті висвітлено особливості застосування методу проектів у навчально-виховному процесі ви- щих навчальних закладів. Аналіз дидактичних можливостей і результатів використання методу проектів дає підстави стверджувати, що цей метод сприяє активізації навчального процесу, поєднанню теоре- тичних знань і практичних умінь, формуванню нових способів та прийомів роботи з інформаційними тех- нологіями, набуттю досвіду встановлення стосунків у групі, усвідомленню своїх емоційних переживань, підвищенню самоконтролю. Сформульовано вимоги і особливості використання методу проектів у про- цесі навчання.
В статье отображены особенности использования метода проектов в учебно-воспитательном про- цессе высших учебных заведений. Анализ дидактических возможностей и результатов использовании метода проектов дает основание утверждать, что этот метод способствует активизации учебного процесса, сочетанию теоретических знаний и практических умений, формированию новых способов и при- емов работы с информационными технологиями, приобретению опыта построения отношений в группе, осознанию своих эмоциональных переживаний, повышению самоконтроля. Сформулировано требования и особенности использования метода проектов в процессе обучения.
The article outlines the features of using project method in the educational process in higher education. The analysis of didactic possibilities and results of the use of method of projects grounds to assert that this method is instrumental in activation of educational process, combination of theoretical knowledge and practical abilities, forming of new methods and receptions of work with information technologies, acquisition of experience of construction of relations in a group, awareness of the emotional experiencing, increase of self-control. The requirements and features of the use of method of projects are formulated in the process of teaching.
Ключові слова: Метод проектів, суб’єкт, професійна підготовка, самоактуалізація, майбутні прак- тичні психологи, спрямованість навчально-виховного процесу.
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ УЧАСНИКІВ АНСАМБЛЮ УДАРНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ДО КОНЦЕРТНОГО ВИСТУПУ
Димченко С. С.
У статті розглядаються основні завдання розвитку фахового виховання, які є головними факто- рами виконавської майстерності студента. У логічній послідовності автор аналізує цікаві підходи до розв’язання багатьох питань співпраці педагога та студента в класі ударних інструментів.
В статье рассматриваются задачи и пути эффективного музыкального воспитания студента клас- са ударных инструментов. В логической последовательности автор анализирует проблемы творческого процесса совместной работы преподавателя и студента на занятиях по специнструменту.
The main tasks of the development of the musical education of students are represented in this article. The interesting approaches to solving problem of cooperation of teacher and student are analyzed here.
Ключові слова: фахове виховання, музичне мислення, виконавська майстерність, професійне спілкування.
ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ ЯК АКТУАЛЬНА ПРОБЛЕМА СЬОГОДЕННЯ
Камінська О. В.
У статті розкривається актуальність дослідження проблеми інтернет-залежності, описується її вплив на формування та розвиток особистості, досліджується її місце в контексті споріднених понять.
В статье раскрывается актуальность исследования проблемы интернет-зависимости, описывается ее влияние на формирование и развитие личности, исследуется ее место в контексте похожих понятий.
The article reveals the relevance of research on Internet addiction, describes its impact on the formation and development of personality, examines its psychological features.
Ключові слова: інтернет-залежність, комп’ютерна залежність, психологічна залежність, адиктив- на поведінка.
РОЗВИТОК УЯВИ ДІТЕЙ З ВАДАМИ СЛУХУ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗА ДОПОМОГОЮ МЕТОДУ ГЛИНОТЕРАПІЇ
Квашук О. В.
Стаття висвітлює особливості розвитку творчої уяви дітей з вадами слуху за допомогою глинотерапії
В статье рассматриваются особенности развития творческого воображения детей с нарушениями слуха с помощью глинотерапии.
The article deals with the problem of the creative imagination of children with hearing impairments through claytherapy.
Ключові слова: творча уява, діти з вадами слуху, глинотерапія.
ГЕНДЕРНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ: КОГНІТИВНА ПАРАДИГМА
Кікінежді О. М.
У статті в руслі когнітивної парадигми представлена авторська модель статеворольової ідентифі- кації особистості в онтогенезі як соціально-психологічного феномену диференціації статі. У висунутих вихідних положеннях у контексті когнітивної психології обґрунтовуються питання генези ґендерної іден- тифікації у діалектичному взаємозв’язку із персоніфікованим образом Я як маскулінно-фемінного кон- структу в когнітивній, емоційній та поведінковій складових, її зміст, структура та типологічні осо- бливості на кожному віковому етапі дорослішання; визначається сутність психологічних механізмів та закономірностей функціонування статеворольової ідентифікації.
В статье в русле когнитивной парадигмы представлен целостный анализ проблемы идентификации как социально-психологического феномена дифференциации пола в онтогенезе. Развитие гендерной иден- тичности подрастающей личности как стержневой характеристики в любой сфере ее жизнедеятель- ности рассматривается с позиции когнитивной психологии. В рамках персонификованной структуры гендерная идентичность в процессе онтогенеза представлена специфическими знаковыми система- ми – конструктами феминности, маскулинности и андрогинности, выбор которых детерминируется традиционными и эгалитарными гендерными ориентациями.
The thesis deals with the conception of researching identification as social and psychological phenomenon of gender differentiation in ontogenesis. In the context of cognitive paradigm it is stated that sex-role identification is the leading mechanism of students’ gender formation identity on different age stages development which is a process and result of motivationally valuable personal dispositions in their growing up period. According to theoretical principles of gender approach as person oriented and egalitarian, the model of sex-role identity of personality in ontogenesis has been constructed. In interposed original statements in the context of cognitive psychology questions of gender identity genesis have been substantiated in dialectical interconnection with personified image «I» as masculinity-femininity construct on cognitive, emotional and behavioral levels, its content, structure and typological peculiarities for every age stage of growing up have been grounded.
Ключові слова: статеворольова ідентифікація, ґендерна ідентичність, когнітивні уявлення, ґендерні орієнтації, маскулінно-фемінний-андрогінний конструкт, ґендерний образ Я.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ТА ЛІНГВІСТИЧНІ ЧИННИКИ ВПЛИВУ НА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ
Клак І. Є.
У статті розглядаються психолого-педагогічні та лінгвістичні чинники впливу на формування комуні- кативної компетентності у майбутніх учителів-філологів з точки зору механізмів функціонування компо- нентів спілкування (аудіювання, читання, говоріння, письма), що передбачає виявлення їх найсуттєвіших операцій та впливу на них різних мовленнєвих аналізаторів; процесів мислення (аналіз, синтез, порівняння, генералізація) та пам’яті (запам’ятовування, зберігання, відтворення, забування).
В статье рассматриваются психолого-педагогические и лингвистические факторы, влияющие на фор- мирование коммуникативной компетентности у будущих учителей-филологов с точки зрения механизмов функционирования компонентов общения, что предусматривает виявление их самых существенных опе- раций и влияния на них разных языковых анализаторов; процессов мышления (анализ, синтез, сравнение, генерализация) и памяти (запоминание, сбережение, воспроизведение, забывание).
The article deals with the psychological-pedagogical and linguistic factors which influence on forming the would-be philologists’ professional communicative competence from the point of view of the mechanisms of functioning of the intercourse components which provide for revealing their most essential operations and influence of different linguistic analysators on them; processes of thinking (analysis, synthesis, comparison, generalization) and memory (memorizing, preserving, reproducing, forgetting).
Ключові слова: комунікативна компетентність, професійна діяльність, мовленнєва діяльність, учи- телі-філологи, аудіювання, читання, говоріння, письмо.