№25/2013

Завантажити збірник одним файлом

МИСЛЕННЯ ЯК ПРЕДМЕТ ПСИХОЛОГІЇ

І. Д. Пасічник

У статті коротко охарактеризовано поняття «геніальність», «обдарованість», «творчість», «креа- тивність» та «творче мислення» з тим, щоб ілюстративно продемонструвати ведучу роль мислительної діяльності в їх функціонуванні. Розглянуто мислення як багатофункціональну складову свідомості індиві- да. Також у роботі змістовно проаналізовано наукової підходи до вивчення мислення, його видів та опера- ціональних та процесуальних особливостей.

В статье кратко охарактеризованы понятия «гениальность», «одаренность», «творчество», «креа- тивность» и «творческое мышление» с тем, чтобы иллюстративно продемонстрировать ведущую роль мыслительной деятельности в их функционировании. Рассмотрено мышление как многофункциональную составляющую сознания индивида. Также в работе содержательно проанализированы научные подходы к изучению мышления, его виды, операциональные и процессуальные особенности.

The article summarizes the concept of «genius», «giftedness», «creation», «creativity» and «creative thinking» in order to exemplarily demonstrate the leading role of intellectual activity in thei functioning. Further, the author profoundly examines thinking as a multifunctional component of consciousness of an individual. Also a substantive analysis of scientific approaches to the study of thinking, its types, to operational and procedural features was presented in the work.

Ключові слова: мислення, геніальність, обдарованість, творчість, креативність, творче мислення, пізнання, свідомість, мисленнєві дії та операції.


ІМАГІНАЛЬНІ ДЕТЕРМІНАНТИ НЕГАТИВНОЇ КОГНІТИВНО-ПОВЕДІНКОВОЇ СФЕРИ ВАЖКИХ ПІДЛІТКІВ

В. М. Александровська

У статті розглянуто відносини між ідеальним образом, психічними репрезентаціями, важкими підлітками. Подано основні дефініції цих понять відповідно до наукової літератури й інтерпретацій. Досліджено причини формування негативних ідеальних образів, їх зв’язок із рівнем розвитку сімейної культури.

В статье рассмотрени отношения между идеальным образом, психическими репрезентациями, трудными подростками. Поданы основные дефиниции этих понятий в соответствии с научной литера- турой и интерпретациями. Исследованы причины формирования негативных идеальных образов, их связь с уровнем развития семейной культуры.

Ideal image of the psychical representation of the troubled teens. This article considers relations between ideal image, psychical representation and difficult of troubled teens. Author gives the main definitions of these concepts in adequate, with scientific literature and interpretations. Article shows the reasons of form negative images their relations with the level of development family culture.

Ключові слова: ідеальний образ, психологічна репрезентативність, проблемні підлітки, гештальт- якості, соціально-психологічні детермінанти, сімейна культура.


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ТЕНІСИСТІВ НА РАННЬОМУ ЕТАПІ ПІДГОТОВКИ (МОЛОДША ВІКОВА КАТЕГОРІЯ)

С. П. Білюк

У статті розглянуто особливості дитячої психології відповідно до вимог тренувань з тенісу. Автор, спираючись на неоднорідність дитячої психіки, її розвиваючий характер у процесі формування особистос- ті, досліджує психологічно обґрунтовані методи тренування. Враховуючи, що психологія спорту, зокре- ма тенісу, належить до молодих прикладних галузей психологічної науки і фундаментальних вітчизняних методик, які ґрунтовно досліджували б проблеми психології дитячого тенісу, майже немає, певну увагу тренер-практик приділяє власним спостереженням у тренувальному процесі з тенісу.

В статье рассматриваются особенности детской психологии соответственно к требованиям к теннисным тренировкам. Автор, учитывая неоднородность детской психики, ее развивающий характер в процессе формирования личности, исследует психологично аргументированные методы тренировочно- го процесса. Учитывая, что психология спорта, а именно тенниса, относится к молодым прикладным отраслям психологической науки, и фундаментальных отечественных методик, которые детально изуча- ли б проблемы психологии детского тенниса почти нет, определенное внимание тренер-практик уделяет собственным наблюдениям в тренировочном процессе по теннису

The article deals with the pecularities of children’s psychology in accordance with tennis trainings. The author explores psychologically explained training methods basing on heterogengeneity of children’s psyche and its developing nature in the process of personality formation. Taking into account that the psychology of sport, tennis in particular, belongs to the very young branches of psychological science, and given the fact that there are almost no domestic methodologies, the practitioning trainer takes into account his or her own observations in the process of tennis training.

Ключові слова: психологія спорту, вікові категорії, дитяча психологія, мотивація, психофізичний роз- виток, успішність у спорті.


ІСТОРИКО-ТИПОЛОГІЧНЙ МЕТОД ЯК ЗАСІБ ОБҐРУНТУВАННЯ ТИПОЛОГІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У СИСТЕМІ ОСВІТИ УКРАЇНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ СТ. – ПОЧАТОК ХХІ СТ.)

С. А. Васильєва

У статті обґрунтовано типологізацію дошкільних навчальних закладів у системі освіти України в період другої половини ХХ ст. початку ХХІ ст. на основі історико-типологічного методу та прикладі дитячих дошкільних закладів УРСР.

В статье обоснована типологизация дошкольных учебных учреждений в системе образования Украины в период второй половины ХХ в. начала XXI века на основе историко-типологического метода и примере детских дошкольных учреждений УССР.

In article the tipologization of preschool educational institutions in an education system of Ukraine in the period of the second half of the XX century of the beginning of the XXI century on the basis of a historical and typological method and an example of USSR preschool institutions is proved

Ключові слова: історико-типологічний метод, типологізація, модель типу, модель дошкільного на- вчального закладу; модель дитячого дошкільного закладу.


МЕТАПАМ’ЯТТЄВІ СУДЖЕННЯ В СТРУКТУРІ МЕТАПАМ’ЯТІ ОСОБИСТОСТІ: ПРОЦЕСУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ МЕТАПАМ’ЯТТЄВОГО МОНІТОРИНГУ

В. О. Волошина

У статті здійснено аналіз структури метапам’яті та охарактеризовано метапам’яттєвий моні- торинг як одну із її процесуальних складових. Визначено, що метапам’яттєві судження є інструмен- том здійснення моніторингу та являють собою самозвіти індивіда щодо репродуктивних можливостей пам’яті. Враховуючи складність та поетапність процесів пам’яті, авторка охарактеризувала окремі види метапам’яттєвих суджень у контексті процесів засвоєння, збереження та відтворення інформації.

В статье осуществлен анализ структуры метапамяти и охарактеризован мониторинг метапамяти как один из его процессуальных составляющих. Определено, что суждения метапамяти являются ин- струментом осуществления мониторинга и представляют собой самоотчеты индивида относительно репродуктивных возможностей памяти. Учитывая сложность и поэтапность процессов памяти, автор охарактеризовала отдельные виды суждений метапамяти в контексте процессов усвоения, сохранения и воспроизведения информации.

The paper analyzes the structure of metamemory, whereas the metamemory monitoring was characterized as the one of its procedural components. Determined that metamemory judgments are as tools to monitor and represent the individual’s self-report on reproductive possibilities of memory. Given the complexity and phased memory processes, the author described certain types of metamemory judgments in the context of processes of acquisition, retention and retrieval.

Ключові слова: метапам’ять, метапам’яттєвий моніторинг, метапам’яттєві судження.


ЗБЕРЕЖЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ТВОРЧОЮ ДІАСПОРОЮ УКРАЇНЦІВ АВСТРАЛІЇ

Г. Б. Гандзілевська

У статті досліджується проблема збереження національної ідентичності українцями-емігрантами в перші роки перебування в Австралії. У зв’язку з цим проаналізовано особливості проживання українських емігрантів в контексті проблеми; виокремлено культурно-мистецькі напрями діяльності емігрантів для збереження їх національної ідентичності.

В статье исследуется проблема сохранения национальной идентичности украинскими эммигрантами в первые годы жизни в Австралии. В связи с этим проанализированы особенности жизи эммигрантов в контексте темы; выделены культурные направления деятельности эммигрантов для сохранения их на- циональной идентичности.

The article deals with the problem of national identity which is typical of Ukrainian emigrants at the first period of their being in Australia. The peculiarities of life of Ukrainian emigrants are analysed. The cultural and artistic aspects of their activity in the context of their national identity are defined

Ключові слова: національна ідентичність, українські емігранти, культурно-мистецька діяльність.


НАСИЧЕННЯ ЗАНЯТЬ ЕСТЕТИЧНИМ ЗМІСТОМ ДИЗАЙНУ ЯК РЕАЛІЗАЦІЯ СИСТЕМНОГО ПІДХОДУ ДО ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ

М. В. Ганжа

У статті висвітлюється потенціал дизайну в естетичному вихованні молодших школярів, підкрес- люється можливість і необхідність його використання на різноманітних заняттях з учнями початкових класів

В статье подчеркивается потенциал дизайна в эстетическом воспитании младших школьников, под- черкивается возможность и необходимость его использования на разнообразных занятиях с учениками начальных классов.

In the article the potential of design in aesthetic education of junior school children is lighted up, the possibility and the necessity of its use on various lessons with the children of initial classes are underlined.

Ключові слова: естетичне виховання, наочне середовище, світ речей, дизайн-освіта


РЕФОРМУВАНЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКІЛ НА ТЕРИТОРІЇ ВЕРХНЬОЇ КАНАДИ У 1840-70-Х РР.

Л. І. Гук

У статті розглянуто процес реформування навчальних програм у 40–70-х рр. ХІХ ст. на території Верхньої Канади. Охарактеризовано навчальні програми та підручники, які використовувались в навчаль- но-виховному процесі до 40-х рр. ХІХ ст. та досліджено реформи, що сприяли процесу уніфікації навчаль- них матеріалів.

В статье рассматривается процесс реформирования учебных программ в 40–70-х гг. ХІХ в. на тери- тории Верхней Канады. Охарактеризировано учебные программы и материалы, которые использовались в учебно-воспитательном процессе до 40-х гг. ХІХ в., а также исследовано реформы, которые содейство- вали процессу унификации учебных материалов.

The article deals with the reforms that have been taking place in Upper Canada curricula in 40–70-ies of the 19th. The author studies educational materials that have been used in teaching process before 40-ies of the 19th c. and investigates reforms that have resulted in the uniformity of textbooks.

Ключові слова: Канада, навчальна програма, навчальні матеріали, система державної освіти.


ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ ХУДОЖНІХ ТЕКСТІВ

Н. В. Дячук

У статті представлені результати емпіричного дослідження творчого потенціалу майбутніх пере- кладачів художніх текстів. Подано опис методик, які використовувалися для діагностики творчого по- тенціалу майбутніх перекладачів, та результати емпіричного дослідження складових творчого потенці- алу майбутніх перекладачів художніх текстів.

В статье представлены результаты эмпирического исследования творческого потенциала будущих переводчиков художественных текстов. Подано описание методик, которые были использованы для диагностики творческого потенциала будущих переводчиков художественных текстов. Представлены результаты эмпирического исследования составляющих творческого потенциала будущих переводчиков художественных текстов.

The empirical research results of creative potential of future translators of literary texts are given in the article. The description of the methods used for diagnostication of creative potential of future translators of literary texts is represented. The figurative analysis of the results of creative potential of future translators of literary texts is given.

Ключові слова: переклад, мовленнєво-мисленнєва діяльність, творчий потенціал, майбутні переклада- чі, особистісна креативність.


ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ УПРАВЛІНЦЯ

Н. І. Жигайло, Р. І. Карпінська

Стаття присвячена проблемі формування професіоналізму управлінця. Запропоновано психологічні механізми формування професійних якостей особистості керівника; представлено авторську модель ду- ховного становлення управлінця; розроблено психологічний тренінг формування духовності лідера.

Статья посвящена проблеме формирования профессионализма руководителя. Предложены психоло- гические механизмы формирования профессиональных качеств личности руководителя, представлена авторская модель его духовного становления; разработан психологический тренинг формирования духо- вности будущего менеджера.

Psychological mechanisms of professionalism manager Natalia Zhyhaylo doctor of psychology, Professor of Management Ivan Franko National University of Lviv This article is devoted to the problem of professional manager. The authors suggest psychological mechanisms of individual merit manager, the author presents a model of spiritual identity formation manager, designed psychological training formation spirituality the future manager

Ключові слова: професіоналізм, професіоналізм діяльності, професіоналізм особистості, професійні якості управлінця, авторська модель духовного становлення управлінця, психологічний тренінг.


ПРОБЛЕМИ СПІВВІДНОШЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ ОСОБИСТОСТІ ТА МУДРОСТІ В ПАРАДИГМІ ГУМАНІСТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

Е. З. Івашкевич

У статті проаналізовано психологічні дослідження феномену мудрості. Описано наявні у психоло- гічній літературі моделі мудрості. Окреслено шляхи розв’язання проблеми співвідношення соціального інтелекту особистості та мудрості в парадигмі гуманістичної психології.

В статье проанализированы психологические исследования феномена мудрости. Описаны существу- ющие в психологической литературе модели мудрости. Показаны пути решения проблемы соотношения социального интеллекта личности и мудрости в парадигме гуманистической психологии.

In this article psychological researchers of wisdom were analyzed. The models of wisdom were described. The ways of solving the problem of correlation of social intellect of the person and wisdom in the paradigm of humanistic psychology were shown.

Ключові слова: мудрість, моделі мудрості, соціальний інтелект, підструктури соціального інтелек- ту, гуманістична психологія.


КРИЗОВОСИТУАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЇЇ ПОЖИТТЄВОЇ УСПІШНОСТІ

І. Р. Карчевький

У статті аналізуються основні проблеми, які пов’язані з процесом формування кризовоситуаційної компетентності у сучасного громадянського суспільства України, окреслюються психологічні аспекти, що пов’язані з процесом цього формування, та визначаються напрямки дій особистості з набуття уміння адекватної реалізації навичок кризовоситуаційної компетентності в екстремальних ситуаціях.

Данная статья являет собою анализ основных проблем, которые связаны с процессом формирования кризисноситуационной компетентности у современного гражданского общества Украины, охватывает психологические аспекты, связанные с процессом этого формирования и определяет направления дей- ствий личности для приобретения умения адекватной реализации навыков кризисноситуационной компе- тентности в экстремальных ситуациях.

This article show an analysis of the major problems associated with the process of forming of situational crisis competence in modern civil society in Ukraine, describes the psychological aspects associated with the process of development and identifies areas for action by individual acquisition of appropriate skills of situational crisis competence in emergency situations.

Ключові слова: компетентність, кризова ситуація, успішність, навчання, набуття навичок, екстре- мальний досвід.


ВИХОВАННЯ МИЛОСЕРДЯ ЗАСОБАМИ ПРЕДМЕТІВ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ ОПИТУВАННЯ УЧНІВ 5–8 КЛАСІВ ЗОШ УКРАЇНИ)

А. О. Кирийчук

У статті проаналізовано результати дослідження щодо виховання милосердя засобами предметів духовно-морального спрямування. Визначено ставлення учнів 5–8 класів до цих предметів. Окреслено най- важливіші моральні цінності школярів. З’ясовано, що розуміють уч

ні під поняттям «милосердя», та як воно проявляється у їхньому житті.

В статье проанализированы результаты исследования воспитания милосердия в процессе изучения предметов духовно-нравственной направленности. Выяснено отношения учеников 5–8 классов к данным предметам. Определены важнейшие нравственные ценности школьников. Выяснено, что именно понима- ют ученики под понятием «милосердие» и как оно проявляется в их жизни.

The article deals with the results of research on the education of mercy by using subjects of spiritual and moral guidance. It determines the attitude of students of 5–8 grades to these subjects. Presents the most important moral values of the pupils. It was found what students understand under the concept of «mercy» and how it is manifested in their lives.

Ключові слова: учні, моральні цінності, виховання, милосердя, предмети духовно-морального спрямування.


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ТА ЛІНГВІСТИЧНІ ЧИННИКИ ВПЛИВУ НА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ

І. Є. Клак

У статті розглядаються психолого-педагогічні та лінгвістичні чинники впливу на формування кому- нікативної компетентності у майбутніх учителів-філологів з погляду механізмів функціонування компо- нентів спілкування (аудіювання, читання, говоріння, письма), що передбачає виявлення їх найсуттєвіших операцій та впливу на них різних мовленнєвих аналізаторів; процесів мислення (аналіз, синтез, порівняння, генералізація) та пам’яті (запам’ятовування, зберігання, відтворення, забування).

В статье рассматриваются психолого-педагогические и лингвистические факторы, влияющие на фор- мирование коммуникативной компетентности у будущих учителей-филологов с точки зрения механизмов функционирования компонентов общения, что предусматривает виявление их самых существенных опе- раций и влияния на них разных языковых анализаторов; процессов мышления (анализ, синтез, сравнение, генерализация) и памяти (запоминание, сбережение, воспроизведение, забывание).

The article deals with the psychological-pedagogical and linguistic factors which influence on forming the would-be philologists’ professional communicative competence from the point of view of the mechanisms of functioning of the intercourse components which provide for revealing their most essential operations and influence of different linguistic analysators on them; processes of thinking (analysis, synthesis, comparison, generalization) and memory (memorizing, preserving, reproducing, forgetting).

Ключові слова: комунікативна компетентність, професійна діяльність, мовленнєва діяльність, учи- телі-філологи, аудіювання, читання, говоріння, письмо.


ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ НАСИЛЬНИЦЬКОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКА

Ю. П. Климчук

У статті здійснено аналіз причини насильницької поведінки з урахуванням гендерних відмінностей підлітків, визначено статеворольові стереотипи поведінки хлопців і дівчат підлітків.

В статье осуществлен анализ причины насильственного поведения с учетом гендерных различий по- дростков, определены полоролевые стереотипы поведения подростков.

The article analyzes the causes of violent behavior based on gender differences adolescents identified statevorolovi behavioral patterns of boys and adolescent girls

Ключові слова: гендер, гендерна ідентичність, фемінність, маскулінність, гендерні відмінності, під- літковий вік, агресивність, насильство, гендерні стереотипи, стать, поведінка.